مصاحبه با مجید کخایی, یکی از قهرمانان اتومبیلرانی
 

 به گزارش CarXR.ir : هفته گذشته به سراغ مجید کخایی رفتیم که یکی از معدود تیونرهای قدیمی در مسابقات سرعت محسوب می شود که خود نیز پشت فرمان می نشیند و پیروزی های بسیاری را به عنوان تیونر و راننده مسابقه در کارنامه دارد.مجید کخایی که این روزها در مجموعه تعمیرگاهی خود واقع در خیابان چالوس کرج فعال است با رویی باز و صمیمی پاسخ گوی سوالات ما بود.

 

 

چطور به استعداد خود در اتومبیل رانی پی بردید؟

حدودا سال 75 بود،در آن سال ها علاوه بر کار مغازه ، یک تاکسی هم داشتم.اولین بار چند نفر از مسافران که ظاهرا از بچه های اتومبیل رانی بودند از رانندگی من تعریف کردند و گفتند که حتما مهارت خودم را در مسابقات امتحان کنم.اینگونه بود که در مسابقه اسلالوم کرج و در کلاس 1600cc با پیکان اول شدم و برای ادامه فعالیت در این رشته انگیزه پیدا کردم.

 

 

بعد از آن وارد مسابقات سرعت شدید؟

یک پراید با موتور BP جمع کردیم برای شرکت در تمرینات، ولی بعد از آنکه کلاس مخصوص پراید های BP تشکیل شد، من در اولین رقابت تایم اول را بدست آوردم و در مسابقه هم اول شدم ، بدین ترتیب حضورم در مسابقات سرعت و به خصوص در کلاس پراید BP و 2000GT ادامه پیدا کرد

 

 

 

نحوه ورودتان به دنیای تیونینگ به چه صورت بوده است؟

قبل از خدمت سربازی دوره درجه 3 اتومکانیک را در فنی حرفه ای گذرانده بودم اما زمانی که برای امتحان پایان دوره و اخذ مدرک رفتم،گفتند که می توانم در امتحانات مربوط به دوره های حرفه ای درجه 2 و درجه یک هم شرکت کنم و به راحتی در این مرحله پذیرفته شدم.پس از آن هم در کنار کارهای معمولی مغازه، به تقویت ماشین ها و به خصوص جمع کردن پراید های BP می پرداختم،در مقعطی شش خودرو از هشت خودروی شرکت کننده در کلاس پراید BP از تیم ما بودند. الان هم در کلاس 2000،ماشین علی امینی و ایمان امین زاده از تیم ما هستند، در کلاس 1400 هم ماشین آقای سپهر جعفری و شهرام و امیرحسین میرزایی که در سال گذشته چندین بار به سکو دست یافتند.

 

 

 

خاطراتی از این مسابقات دارید؟

بله، به خصوص چندتا از مسابقه های سال گذشته بسیار لذت بخش بودند.من با هدف قهرمانی مسابقه نمیدهم ، بیشتر تلاش می کنم از رقابت لذت ببرم و آخرین نفر نباشم.در یکی از مسابقات سال پیش که تویوتا اکبر هاشمی و هوندا سیویک علی حیدری هم حضور داشتند، رقابت بسیار نزدیکی داشتیم و دوم شدم، فکر می کنم مسابقه شهریور ماه بود.یا در زمستان وقتی که مسابقه در شرایط بارانی برگزار شد و در کلاس آزاد با پراید مشکی در مقابل ب ام و ها، رقابت خیلی جالبی را تجربه کردیم، البته اکثر ماشین ها لاستیک بارانی نداشتند و زمانی که فرهمند با BMW V10 اسپین شد، من از او سبقت گرفتم ، در آخر هم با اختلاف بسیار کمی زودتر از این ماشین از خط پایان ردشدم ، خیلی لذت بخش بود، اگر وضعیت لاستیک همه ماشین ها مشابه بود، حتی شاید اول می شدم چون در شرایط بارانی ، قدرت بیشتر BMW ها چندان کاربردی نداشت.در مسابقه آذر ماه هم ، همان ابتدا با مهدی حسن پور تصادف کردم و تا رده آخر سقوط کردم، اما در طول مسابقه از 10 تا ماشین سبقت گرفتم، یکی از خاطره انگیز ترین رقابت هایم بود.

 

الان هزینه های شرکت در کلاس 2000GT چه حدودی است؟

ماشین خوبی که در حد گرفتن مقام باشد، در حدود 30 میلیون تومان هزینه دارد که شامل هزینه های تقویت پیشرانه BP برای پراید، زیربندی و اعمال تغییرات در اتاق می شود.البته هزینه قطعات مصرفی، لاستیک و سوخت هم در ماه های اخیر خیلی زیاد شده است.

 

 

 

 

رای جمع کردن پراید BP شهری چقدر بودجه لازم است؟

اگر خودرو را داشته باشید، با هزینه ای در حدود 3 میلیون تومان می توانید یک موتور خوب خریداری و نصب کنید، سایر هزینه ها مانند کشیدن رولبار که البته برای ماشین شهری لازم نیست در حدود 800 هزار تومان هزینه دارد، ترمزها را هم می شود با استفاده از بوستر ریو و....کمی تقویت کرد.

 

غیر از پیشرانه های اتمسفریک ، در سایر شاخه های تونینگ هم وارد می شوید؟پرخوران، توربو و ..؟

من به فعالیت تخصصی بسیار اعتقاد داردم و معمولا به افرادی که قصد نصب توربو را دارند آدرس مغازه حسین حجتی را می دهم.

 

قصد شرکت در سایر کلاس های مسابقه سرعت را ندارید؟

از نظر زمان و هزینه محدودیت داریم، هرچند من به خاطر آنکه با پراید BP تایم زیر یک دقیقه را بدست آوردم، مجوز شرکت در کلاس آزاد را هم دارم اما فعلا در همین کلاس های GT فعال هستیم.

 

 

 

در مسابقات درگ و دریفت چطور؟

مسابقه درگ را دوست دارم چون بر خلاف سرعت ، قوانین فنی روشن و منطقیست، به ماشین هم فشار کمتری وارد می شود و از طرف دیگر تایم ها نیز به نام راننده ثبت می شوند و ماندگار هستند، برای همین به حضور در کلاس ریس استریت ادامه خواهیم داد.برای دریفت خیلی علاقه دارم که بتوانم یک پیکان برای این کار جمع کنم، با موتور مزدا دیفرانسیل عقب، به یاد خاطرات بسیاری که از گذشته ها با پیکان دارم.

 

نظرتان در مورد وضعیت مدیریت و برگزاری مسابقات اتومبیلرانی چیست؟

کسی باید در این رشته فعالیت کند که خود اهل این کار باشد و برای رشته اتومبیل رانی دلسوزی کند، متاسفانه برخی از افراد بیش از هرچیز به درآمد خود توجه دارند و این مسئله را در اولویت قرار می دهند، مانند دکتری که به جای آنکه به درمان بیماران بیاندیشد، سعی می کند با روش های پرهزینه ، درآمد خود را افزایش دهد.اتومبیل رانی در ایران برخلاف سایر نقاط دنیا، هیچ سودی ندارد و برای شرکت کنندگان سرتاسر هزینه است.هزینه مهیا کردن خودرو، خریدن لاستیک، خودرو بر، سوخت، حضور در تمرینات و.. آماده سازی خودروها پیش از هر مسابقه، در حدود یک هفته تمام وقت می گیرد.در چنین شرایطی سخت است که آدم ببیند یک نفر یا چند نفر فقط به سود خود می اندیشند و از علاقه سایرین سوء استفاده می کنند.

 

برای پایان، هر یک از اسامی را در یک عبارت توصیف کنید.

نادر جعفری : استاد دریفت

حسین حجتی: استاد انژکتور

رضا پازند: همیشه روی سکوی قهرمانی

مجید انوری: استاد همیشگی خودم

سیامک موسوی:قهرمانی کلاس 1400 ماله خودشه

ادموند : استاد سوخت

مهرداد همتیان: خود شارک

مراد بذر افشان : ب ام و

علی طباطبایی: آخر رانندگی ب ام و

محسن جعفری: استاد حرکات نمایشی و دبیر فدراسیون کرج

حاج آقا رضوانی: خیلی حیف شد از هیات کرج رفت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



آخر ماشین
تصاویر،ویدئو و اخبار به روز دنیای خودرو در آخر ماشین
درباره وبلاگ

.:((بسم الله الرحمن الرحیم)):. هدف ما از ساخت این وبلاگ انتشار اخبار خودروی ایران و جهان از منابع تایید شده به مردم عزیز کشورمان است تا حداقل در زمینه اطلاعات عمومی و یا حتی انتخاب و خرید خودرو ایشان را یاری نماییم با آرزوی سلامتی برای شما دوست عزیز .: لطفا نظرات تبلیغاتی ندهید:.
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 84
بازدید دیروز : 199
بازدید هفته : 84
بازدید ماه : 13012
بازدید کل : 462726
تعداد مطالب : 902
تعداد نظرات : 27
تعداد آنلاین : 2